Zalka Grabnar Kogoj: DVOJNI AKSEL
25.05.2008
 
 
  nedelja, 25.5.2008
Gledališče Glej ob 20.00
 
 
  Komedijo Dvojni aksel (delovni naslov: Dragi Drago) je avtorica prinesla na PreGlejev laboratorij januarja letos, nato pa še na delavnice dramskega pisanja na TSD (2008). Tam je pod mentorstvom režiserja Jaše Jamnika in dramaturginje Rone Žulj tekst končala.
Zalka Grabnar Kogoj je članica PreGleja od samega začetka. Dvojni aksel je njen šesti tekst, prvič pa se poskuša s komedijo.

Aleks se umakne v svojo kočo ob ribniku, ker se je skregal z ženo. Drago, njegov prijatelj, pride k njemu nepovabljen. Dolgčas preganjata z lovljenjem rib. Aleks komaj čaka, da bi Drago šel, saj je bil on vzrok, da se je skregal s svojo ženo, rad bi rešil problem, Drago pa se ne pusti pregnati. Pade usodna stava, ki odloča, kdo bo rešil srž spora.


Aksel-za (ponovno) občutenje otroštva
Dvojni aksel, komedija Zalke Grabnar Kogoj nas v svojem bistvu ne s(pelje) na led. Drama, ki se dotika popularne in v dinamičnem sedanjem času že ničkolikokrat prežvečene (a še vedno ne prebavljene) teme - družinskih odnosov, z razkošnimi didaskalijami bralca povede v bio-svet (kjer so edina nadloga insekti), ki pa se kaj kmalu nasilno transformira v popikan psiho-pivski svet. Popikan, ker zgoraj omenjeno idilo motijo ose in komarji, psiho, ker v naravo nasilno vstopi s službo in mamo obseden Drago (ter Aleksu povzroci dušni nemir), in pivski, ker se dvojica alkoholnih substanc otepa precej manj vehementno kot živali. Drago in Aleks (navidez) idilicno naravno okolje izkoristita za popivanje, ribarjenje in ˝kakšno˝ moško. Vendar pa ne gre za prijateljsko počitnikovanje, kjer komunikacija ne bi presegla seksa, žensk in hrane. Aleks, lastnik bio-hišice, želi z robinzonskim načinom življenja (izvzemši pivo) pozabiti na ženo in taščo. Odmaknjen od ponorelega vsakdana, mu del urbane rutine skozi pasti narave (visoka trava!) prinese, kako neprikladno, družinski član – Drago, brat Aleksove žene Irene. Prišlek je tipičen primer maminega sinčka; sicer karierist v kravati, a še vedno držeč se (že zdavnaj) prekratkega krila, kot majhen otrok išče pozornost. V njegovem brezhibnem in bleščečem se svetu (le kdo se zanj tako žrtvuje?) ni prostora za prave prijatelje in resno partnersko zvezo. Dragov psihološki manko - razrešitev odnosa mama - sin, mu onemogoča pristni stik zunaj primarne celice. Začetno neprijetno vzdušje, ko Drago s svojo zahtevno navzočnostjo več kot očitno moti in obremenjuje sorodnika: ˝Kaj pa ti tukaj? Nehaj!˝, postopoma preide v začaran krog ponavljajočega se moškega obreda. Pod krinko namakanja ribiških palic in nesmiselne trivialne konverzacije, se skriva pravi pomen Dragovega prihoda. Nekoliko nerazumljivo spisan sklop rutiniranih prizorov, ki drami iz komaj dobro začenjajočih se tirnic komedije, na hitro podelijo predikat absurdna, skoraj pozabi na primarno prišlekovo vlogo provokatorja in neokusnega zafrkanta. Nerazumljivo pravim zato, ker je ponavljajoče se prizore (kjer se edinkrat v množici drugih/enakih prizorov ne sledi Aristotelovi zahtevi po enotnosti dramskega časa) težko osmisliti glede na ostalo (dokaj ustaljeno in pričakovano) dogajanje. Če pa je namen (namerno?) pojavljajočega se absurda, kjer se moška iz človeka par excellence transformirata v marionetna možica z zmožnostim lajne, potenciranje Dragove infantilnosti in Aleksove popustljivosti ter s tem možnost izvabljanja smeha iz bralcev/gledalcev, potem drama spodobno upravičuje svoj podnaslov. Moški pogovori, ki se vrtijo, nekoliko netipično zanje, okoli družinskega štirikotnika, kjer je najmanj ena stranica odločno preveč, občasno zaidejo tudi na področje občečloveškega. Izpraznjen ribnik, kamor Drago v svoji ne - škodljivi in z materinim kompleksom pogojeni hudobnosti vlije vso svakovo zalogo vode, morda (le površno) opomni na preteče podnebne katastrofe in naše mačehovsko ravnanje z naravo. Morda pa je ribnik zgolj enoznačna rešitev za možnost nadaljevanja brezmiselne konverzacije med junakoma, ki nas metaforično spomni na naslov drame. Vendar pa Aleks oz. Aksel, kakor ga z namerno artikulirano disleksičnostjo zbada Drago, pirueto zmage naredi kar na suhem. Sedanjost zasenči preteklost, ko je med skoki na ledu klavrno končal na – riti. Četudi odnosi na koncu niso razrešeni (kritika visoko izobraženi, a neuspešno delujoči stroki?) in je Drago še vedno mamin sinko in Aleks še kar naprej poročen z njegovo sestro, slednji ponovno ponosno dviga glavo. Biopočitnice, alternativa morju, na katerega bi, če se ne bi vmešala svak in ustrežljiva MM, moral oditi skupaj z ženo, sprevrže v ego tekmo dveh (vsaj fizično!) odraslih moških, prinesejo zadovoljstvo Aleksu. Dvojni aksel na kopnem in Drago kar naenkrat odhaja v civilizacijo. Zalkin tekst je kratek, a verodostojen posnetek ponorelega sveta, kjer moški pol, četudi v poslovnih oblekah in zloščenih čevljih, šele v nehoteni odmaknjenosti od tempiranega vsakdana, pokaže pravi obraz. Obraz prestrašenega otroka, katerega (komaj dobro razvijajoči se) občutek edinstvenosti in moškega ponosa, sili v dokazovanje moči. Narava, paradoksalno, vzbudi vzgibe nezavednega in v svoji pristnosti v moških prebudi zverine. Vendar so prebujajoci se moški v svojem delovanju podobni zgolj zverinicam iz Rezije.
Anita Volčanjšek
 
Dramski teksti: Grabnar Kogoj Zalka - DVOJNI AKSEL(komedija)
Režija: Jamnik Jaša
Igrajo: Toman Ajda...branje didaskalij
Gruden Gregor...Aleks
Puc Matej...Drago
Sodelujejo še: Oven Janko (Lučni tehnik)
Ilc Iztok (Organizacija bralnih uprizoritev)
Volčanjšek Anita (Moderiranje pogovora)
 
   
 
 

 
 
 NAPOVEDI
 BRALNE UPRIZORITVE
 DRAMSKI TEKSTI
 OBVESTILA
 
 
 OSTALI PROJEKTI
 PREGLEJ
 
 
 
 
  DvojniAksel-25 - 480/360
 
  DvojniAksel-08 - 480/360
 
  DvojniAksel-51 - 480/360
 
  DvojniAksel-52 - 480/360
 
  DvojniAksel-20 - 480/360
 
  DvojniAksel-40 - 480/360
 
  DvojniAksel-15 - 480/360
 
  DvojniAksel-06 - 480/360
 
  DvojniAksel-48 - 480/360
 
  DvojniAksel-12 - 480/360
 
  DvojniAksel-10 - 480/360
 
  DvojniAksel-27 - 480/360
 
  DvojniAksel-32 - 480/360
 
  DvojniAksel-38 - 480/360
 
  DvojniAksel-45 - 480/360
 
  DvojniAksel-17 - 480/360
 
  DvojniAksel-33 - 480/360
 
  DvojniAksel-47 - 480/360
 
  DvojniAksel-18 - 480/360
 
  DvojniAksel-13 - 480/360
 
  DvojniAksel-16 - 480/360
 
  DvojniAksel-11 - 480/360
 
  DvojniAksel-55 - 480/360
 
  DvojniAksel-35 - 480/360
 
  DvojniAksel-22 - 480/360
 
  DvojniAksel-21 - 480/360
 
  DvojniAksel-14 - 480/360
 
  DvojniAksel-09 - 480/360
 
  DvojniAksel-19 - 480/360